Game on, Game off ja game over

  • Peli alkaa Game On -huudolla.
  • Peli voidaan keskeyttää Game Off -huudolla.
  • Mikäli pelaaja keskeyttää pelin, tulee siitä välittömästi informoida pelinjohtoa!
  • Peliä voidaan jatkaa Game On -huudolla.
  • Pelialueelle eksyneistä oikeista siviileistä tulee ilmoittaa pelinjohdolle.
  • Peli loppuu pelinjohdon toimesta Game Over -huudolla radioissa sekä huutamalla.
  • Pelin päättymisen jälkeen suojalaseja ei tule poistaa ennen kuin on päässyt omaan tukikohtaan. Pelin loputtua ei ole enää hyvä tavan mukaista ampua muuta kuin tarpeelliset piipun tyhjentämiset.
  • Kaikki pelin kulkuun liittyvät huudot toistetaan.

Suojalasit

  • Pelissä saa käyttää ainoastaan yleisesti hyväksyttyjä maskeja tai suojalaseja. Maski tai suojalasit on pidettävä aina päässä pelin ollessa käynnissä.
    Muistutus TSTOS 17-tapahtumasta
  • Ehasan tapahtumissa sankalasit ovat kielletty alle 18-vuotiailta. Alle 18-vuotiaiden tulee käyttää hihnalla varustettuja suojaimia. Hammassuojien käyttö on myös suositeltua.
  • Epäilyttävät suojaimet testataan jo pelaajan oman turvallisuuden vuoksi ennen pelin alkua yleiseltä ampumaetäisyydeltä tehokkaalla airsoft-aseella (vähintää 3J tehoisella aseella muutaman sentin päästä, joka on suomalainen "standardi"). Mikäli suojain rikkoontuu testissä, ei pelinjärjestäjä sitä korvaa.

Osumat

  • Osuma ilmaistaan huudolla Hit/Osuma ja/tai näyttävällä eläytymisellä ja laittamalla esille oranssi raatohuivi. Raatohuivin tulee olla tarpeeksi iso ja näkyvä, myös putkikaulurimaiset raatohuivit käyvät.
  • Selviä kimmokkeita talon tai ajoneuvon seinistä ei lasketa osumiksi.
  • Osumat pelaajan kannossa olevaan aseeseen tuhoavat aseen (pl. ajoneuvoase, johon ei vaikutusta). Aseen korjaus tapahtuu käymällä oman osapuolen tukikohdassa tai uudelleensyntymispisteellä.
  • Osuma mihin tahansa pelaajan varusteeseen ja koteloituun tai selässä säilytettävään aseeseen lasketaan osumaksi.

Haavoittuminen

  • Mikäli haavoittunutta ei hoideta 10 minuutin aikana, hän eliminoituu. Haavoittunut voi halutessaan eliminoitua jo aikaisemmin. Tätä ei saa kuitenkaan käyttää hyväksi välttääkseen vihollisen löytämästä jotain pelillisiä tavaroita haavoittuneelta.
  • Haavoittuneen pelaajan voi käydä kädellä puukottamassa, jolloin hän tippuu automaattisesti. Maassa makaavia haavoittuneita pelaajia ei saa ampua.
  • Haavoittunut pelaaja voi kutsua huutaen tai radiolla lääkintämiestä, mutta ei voi kertoa muista tapahtumista ympärillään.
  • Haavoittunut pelaaja voidaan hätäsiirtää turvallisempaan paikkaan, mutta siirron aikana pelaaja ja auttaja eivät pysty käyttämään aseitaan tai hoitamaan haavoittunutta. Hätäsiirto tulee tehdä hyvän maun rajoissa ja eläytyen. Juokseminen kaveria kädestä pitäen ei ole hyvän tavan mukaista hätäsiirtoa.

Lääkintä

  • Pelissä pelaajan voi hoitaa oman tai vastapuolen lääkintämies tai pelinjohdon lääkärihahmo.
  • Lääkintämiehellä saa olla kannossaan 10 kappaletta haavanauhoja, jotka voi täydentää käymällä oman osapuolen tukikohdassa tai respapisteellä. Haavanauhoja myy pelinjohto, mutta pelaajien kannattaa tuoda myös omia.
  • Lääkintämiehiä voi olla yksi per ryhmä (ryhmän koko on vähintään 4 pelaajaa) ja hänen tulee kantaa selkeästi esillä lääkintämiehenmerkkiä tai -hihanauhaa. Ehasa ry:llä on myynnissä omaa merkkiään pelin ilmoittautumisen yhteydessä ja paikan päällä tai pelaajat voivat käyttää omia merkkejään.
  • Haavoittuneen hoito kestää 2 minuuttia , jonka jälkeen pelaaja ja lääkintämies voivat jatkaa normaalisti peliä.
  • Kerran sidottu pelaaja tippuu seuraavasta osumasta ellei osapuoli ole tehtävien kautta saanut pelinjohdolta erityislupaa kahteen haavoittumiseen. Tästä ilmoitetaan komentoketjua pitkin ja status.ehasa.org kautta.

Uudelleensyntyminen

  • Uudelleensyntyminen tapahtuu oman osapuolen rallypoint-kätköllä tai tukikohdassa aina tasatunnein (xx.00) ja puolelta (xx.30).
  • Ajoneuvot uudelleensyntyvät tukikohdissaan aina tasalta (xx.00) ja puolelta (xx.30).
  • Uudelleensyntymispaikoilla on käytettävä silmäsuojausta.

Lippupisteet

  • Pelissä on käytössä Ehasan valmistamia lippubokseja, jotka toimivat lippupisteinä.
  • Ne tuottavat osapuolelle vain pisteitä. Eikä niiltä voi uudelleensyntyä!
  • Status.ehasa.org kautta voi seurata suorana lippujen ja pisteiden tilannetta. Kaikki lippupisteet eivät ole välttämättä tiedossa pelaajilla pelin alussa eli niitä voi ilmestyä pelin aikana kartalle.
  • Lipun valloitus kestää 10 minuuttia osapuolen värisen napin painalluksesta.
  • 10 minuutin jälkeen lippu antaa äänimerkin ja pelaajalla on minuutti aikaa painaa osapuolen väristä nappia, minkä jälkeen lipun väri vaihtuu osapuolen väriseksi.
  • Tieto lipun valtaamisesta lähtee status.ehasa.org -sivustolle ensimmäisestä painalluksesta.

Rallypoint-kätkö

  • Kätkön tunnistaa pienestä kolmioteltasta tai pressusta, huomionauhalla ympäröidystä uudelleensyntymisalueesta ja osapuolen värisestä lipusta.
  • Kätkö on kuluva resurssi, jossa kulumista kuvaa teltan sisällä olevat resurssitaulut, joihon merkataan käytetyt uudelleensyntymiset. Uudelleensyntyminen tapahtuu normaalisti tasatunnein (xx.00) ja puolitunnein (xx.30).
  • Kätkö on osapuolelle annettava uudelleensyntymispaikka, jonka voi perustaa vapaasti osapuolen johdon parhaaksi näkemään paikkaan.
  • Osapuolen on mahdollista hankkia lisää resurssitauluja tehtävillä ja varastamalla.
  • Rallypoint-kätkön sijaintia saa koska tahansa muuttaa, neuvottele siirrosta osapuolesi johdon kanssa, jotta tieto siirrosta välittyy muillekin!
  • Vihollisen kätkön voi saattaa toimintakyvyttömäksi varastamalla resurssitaulut. Vihollisen rallypoint-kätkö pysyy tästä huolimatta osana peliä. Varastettuja tauluja voi käyttää oman kätkön toiminnassa.

Puukottaminen

  • Muuhun kuin haavoittuneen puukottamiseen tarvitset oikean näköisen kaupallisen tai itse tehdyn bofferiteräaseen (puukko, keittiöveitsi, kirves tai vastaavan näköinen pehmolelu).
  • Bofferipuukolla tulee koskettaa kevyesti kohdetta ja sanoa Knife Kill.
  • Puukotettu vaikertaa hiljaisesti ja jää hiljaa makaamaan paikoilleen kuolleena 10 minuutin ajaksi.

Vangit ja pelaajan tarkastaminen

  • Pelissä ei saa ottaa vangiksi toista pelaajaa.
  • Pelaajia ei voi tarkastaa, eikä heiltä voi viedä muuta materiaalia, kuin pelillisiä tehtäväobjekteja esim. pelinjohdon ammuslaatikko.
  • Vastapuolen karttaa, muistiinpanoja tai radiotaajuuksia ei saa tarkastaa toiselta.

Jalkaväkimiinat

  • Jalkaväkimiinoina toimivat kaikki äänen tai efektin tuottavat objektit, jotka laukaistaan jonkinlaisella ansalla.
  • Miina voi esimerkiksi olla polun yli viritetty ansalanka paukahtavalla/piippaavalla hälyttimellä tai miinan alle asennettu piippaava hälytin. Kuitenkaan koko autotien mittainen ansalanka ei ole oikein tehty ansa.
  • Jos laukaiset tällaisen miinan, kaikki 3 metrin säteellä miinasta haavoittuvat. Jalkaväkimiinat eivät vaikuta ajoneuvoihin tai ajoneuvojen sisällä oleviin pelaajiin.
  • Mahdolliset roskat tulee poistaa miinasta jo ennen asettamista tai laukeamisen jälkeen pelaajien toimesta.
  • Asennetut miinat tulee poistaa viimeistään pelin loputtua pelaajien itsensä toimesta.

Käsikranaatit ja savukranaatit

  • Käsikranaatteina toimivat kaupallisesti myytävät räjähtävät, kaasulla, hiilidioiksidilla tai jousivoimalla laukeavat kuulakranaatit (esim. Enola gay, Cyclone, TAG, Tornado), jotka haavoittavat kuulan osumasta.
  • Äänikranaatteja ja savukranaatteja eivät pelaajat tapahtumassa saa käyttää.
  • Kranaatin käyttämisestä (vain ulkona, poissa rakennuksilta) on varoitettava hyvissä ajoin ennen sen heittämistä huutamalla "Grenade!", jotta pelaajat ehtivät suojata kuulonsa.

Pioneeripelaaja

  • Pioneeripelaaja on ainoa, joka voi asentaa panssarimiinoja, avata räjähtein lukittuja tiloja tai korjata tuhoutuneita peliajoneuvoja.
  • Pioneeripelaajia voi olla 1 per ryhmä (ryhmän koko on vähintään 4 pelaajaa) ja hänen tulee kantaa selkeästi esillä pioneerimerkkiä tai -hihanauhaa. Myös pelinjohdon pelaajahahmo voi olla pioneeritaitoinen (Esim. mekaanikon roolissa).
  • Merkissä tulee olla jakoavain, muuten merkin tyyli vapaa. Ehasa ry:llä on myynnissä omaa merkkiään pelin ilmoittautumisen yhteydessä ja paikan päällä.

Herätepanssarimiinat

  • Herätepanssarimiinoina toimivat pelinjohdon jakamat osapuolen väriset (punaiset ja keltaiset), puiset ns. herätepanssarimiinat. Niitä saa vain oman osapuolen komentajan kautta käyttöön rajallisen määrän.
  • Herätepanssarimiinoilla ei ole muuta funktiota kuin estää ajoneuvoja kulkemasta tietä pitkin.
  • Oman osapuolen herätepanssarimiinoilla ei ole vaikutusta oman osapuolen ajoneuvoihin.
  • Herätepanssarimiinat tuhoavat ajoneuvot ilman mahdollisuutta korjaukseen tai henkilöstön jalkauttamiseen, mikäli niiden päältä ajetaan tai sellainen jää ajoneuvon renkaiden väliin.
  • Herätepanssarimiinoitteen voi kiertää, jos miinat eivät jää ajoneuvon renkaiden alle tai väliin. Esim. mönkijä mahtuu todennäköisemmin pienestä välistä ohi tai läpi kuin rynnäkkövaunu. Offgame-ajoneuvot voivat ajaa miinoitteen yli.
  • Yhden panssarimiinan asentamiseen tai purkamiseen menee aina 1 min.
  • Panssarimiinan voi asentaa ainoastaan pioneeripelaaja.
  • Miinoitteita ei saa naamioida.
  • Alueella olevien teiden tukkiminen muilla välineillä kuin herätepanssarimiinoilla (esim. kaadetulla puulla) on ehdottomasti kielletty ja tahallisena tekona johtaa pelistä poistamiseen!

Lukitut huoneet/tilat

  • Kentällä voi olla ovia tai aukkoja, jotka on peitetty pressulla ja/tai ovella ja päälle on laitettu asiasta ilmaiseva paperi. Nämä tilat ovat lukittuja, eikä niiden läpi voi kulkea kuin proppiavaimen kanssa.
  • Tilan voi räjäyttää auki pelinjohdolta saaduilla murtoräjähteillä. Murron voi tehdä ainoastaan pioneeripelaaja ja pelinjohdon on valvottava toimenpidettä. Ennen räjäytystä on varoitettava pelaajia huutamalla Fire in the hole.
  • Lukitun tilan toiselta puolelta ei voi ampua peitteen tai oven läpi tai välistä.

Ajoneuvot

  • Pelissä on käytössä sekä ingame- että offgame-ajoneuvoja.
  • Taistelevilla osapuolilla auton täytyy olla tumman vihreä, musta, harmaa, khaki tai maastokuvioitu väritykseltään ja taisteluajoneuvon näköiseksi muokattu! Sininen, punainen, räikeän vihreä, kirkkaan hopea tai pakettiauto pelkällä naamioverkolla ei käy.
  • Mönkijöitä pelaajat voivat tuoda peliin vapaasti ja ilmoittaa siitä Kuulaportin ilmoittautumislomakkeessaan.
  • Auton tai kuorma-auton tuomisesta on pelaajien on sovittava pelinjohdon kanssa [javascript protected email address] kautta.
  • Ingame-ajoneuvot on merkitty oman osapuolen värisellä lipulla tai teipillä jokaisella ajoneuvon sivulla ja näkyvästi esillä olevalla kattolipulla (väh. 40 cm x 20 cm).
  • Ajoneuvoille jaetaan kolminumeroinen luku, joka kertoo ajoneuvon luokan sekä tunnistenumeroparin. Luokka kuvaa samalla osumakestävyyttä. Tunnistenumero täytyy näkyä vähintään etupuolella tai lipussa mönkijöissä. Muissa ajoneuvoissa vähintään kaikilla sivuilla.
    1. Tunnistenumerot 100-199: Luokka 1, yhden osuman kestävyys: Kaikki ajoneuvot lähtökohtaisesti.
    2. Tunnistenumerot 200-299: Luokka 2, kahden osuman kestävyys: Pelinjohdon määrittämät ajoneuvot, vaatimuksena vähintään 360 astetta ympäri pyörivä KK-torni.
    3. Tunnistenumerot 300-399: Luokka 3, kolmen osuman kestävyys: Pelinjohdon rynnäkkövaunut (esim. BMP1). Pelaajan ajoneuvon täytyy tässä kategoriassa näyttää tai olla oikean rynnäkkövaunun tapainen. Ole yhteydessä pelinjohtoon ennakkoon, mikäli aijot tällaisen rakentaa.
  • Tuhoutuneet ja offgame-ajoneuvot on merkittävä oranssilla lipulla, hätävilkuin (mikäli sellaiset on) sekä oranssilla kattovalolla (esim. valomajakka tai valokiekko)
  • Pelaajien ajoneuvojen ingame- ja offgame-maksiminopeus pelissä on 20 km/h. Pelinjohto noudattaa ajonopeuksissa olosuhteiden edellyttämää varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi, kuitenkin ylittämättä maastoliikenneasetuksen määrittämää 60 km/h nopeutta. Kaikkien on noudatettava erityistä varovaisuutta ajoneuvoilla liikkuessa.
  • Pelinjohto ei lähtökohtaisesti kuljeta pelaajia pelin aikana pl. hätä- yms. tapaukset, helikopterikuljetukset ja pelin loputtua ajoneuvokuljettajien kuljetukset.
  • Ajoneuvojen läheisyydessä tulee noudattaa erityistä varovaisuutta.
  • Osasta ajoneuvoja näkökenttä on rajattu ja liikkuvuus kankeaa tai hyvinkin äkkinäistä. Näin ollen ajoneuvojen läheisyyteen ei tule mennä ajoneuvon ollessa käynnissä, ellei ajoneuvon miehistö erikseen ohjeista.
  • Ajoneuvojen on ajettava pimeällä valot päällä turvallisuussyistä ja kiinnitettävä erityistä huomiota turvallisuuteen!
  • Ajoneuvon matkustajat eivät saa ampua alle päätä pienemmistä raoista esim. lavan lautojen välistä ja tällaiset aukot tulee omistajan peittää.
  • Jos ajoneuvon ikkunoista aiotaan ampua, tulee ikkunat olla asetettu täysin auki ja teipattava pysymään paikoillaan. Ikkunoita ei saa avata/sulkea kesken pelitilanteen vaan päätös on tehtävä tukikohdasta lähdettäessä. Ajoneuvon ikkunoita voi pitää hiukan auki turvallisuussyistä ja tällöin tästä aukosta ei ammuta ulos eikä siitä sisään tulleita osumia tarvitse huomioida!
  • Vihollisen ajoneuvon ovia ei vastapuoli saa avata, jotta vältytään vaaratilanteilta.
  • Tuodessasi tapahtumaan oman peliajoneuvon, joudut allekirjoittamaan vastuuvapautuslomakkeen, pelipaikalla ajoneuvojen ilmoittautumis- ja kronotusprosessin yhteydessä, liittyen ajoneuvon mahdollisesti kärsimiin vaurioihin kuulanosumista tms.
  • Pelaajan tehtäväksi jää huolehtia ajoneuvon pakollisista liikennevakuutuksista.

Pst-pelaaja

  • Ajoneuvon voi tuhota pelinjohdolta vuokratuilla tai itse hankituilla 40 mm TAG Paladin -värikranaateilla, joita voi käyttää ainoastaan pst-pelaaja.
  • Muiden kuin TAG Paladin kranaattien käyttäminen (Esim. TAG Reaper, Archangel, Velum, Pecker) on ehdottomasti kielletty! Tahallisesta väärinkäytöstä seuraa poistaminen pelistä! Pecker-harjoituskranaattia saa käyttää ainoastaan tukikohdassa turvalliseen harjoitteluun liittyen.
  • Paladin-kranaatin käyttäjiä, eli pst-pelaajia, voi olla maksimissaan 1 per ryhmä (ryhmän koko on vähintään 4 pelaajaa) ja hänen hänen tulee kantaa selkeästi esillä pst-merkkiä tai -hihanauhaa.
  • Merkissä tulee olla kuvattuna pst-ase, muuten merkin tyyli vapaa. Ehasa ry:llä on myynnissä omaa merkkiään pelin ilmoittautumisen yhteydessä ja paikan päällä.
  • Paladin-kranaatin kanssa on noudatettava ehdotonta varovaisuutta, jotta sillä ei osuta pelaajiin autossa tai sen läheisyydessä.
  • Paladin-kranaattien käyttäjien on ilmoitettava käytöstä pelinjohdolle ja allekirjoitettava sitoumus sääntöjen noudattamisesta ilmoittautuessaan tapahtumaan.

Ajoneuvojen tuhoaminen, korjaaminen ja uudelleensyntyminen

  • Normaalit osumasäännöt eivät koske ajoneuvon kiinteää kattoasetta. Ampuja, ajaja ja muu henkilöstö ottaa normaalisti osuman.
  • Ajoneuvon voi tuhota joko herätepanssarimiinoilla tai pelinjohdolta vuokratuilla tai itse hankituilla 40 mm TAG Paladin -värikranaateilla, joita käyttää pst-pelaaja.
  • Kranaatin osuessa ajoneuvoon ja värin pöllähtäessä (mielellään kuljettajan näkökenttään) ajoneuvo saa yhden osuman ja toimii oman kestävyysluokkansa mukaisesti. Mikäli kranaatti ei rikkoudu ja jätä pölyjälkeä, vaan kimpoaa kohteesta, osumaa ei lasketa!
  • Ajoneuvon tuhoutuessa:
    • Kuljettaja painaa kerran torvea pitkään, sytyttää hätävilkut ja oranssin kattovalon sekä nostaa oranssin lipun esille. Lisäksi pimeällä on sammutettava ajovalot sekä spottivalot ja vaihdettava mahdolliset ääri-/parkkivalot päälle, ainakun ajoneuvo on pysähdyksissä ja tuhoutunut! Tämän noudattamatta jättäminen tarkoituksella on huijaamista.
    • Kuljettaja ja ampuja tuhoutuvat. Muulla henkilöstöllä on 20 sekuntia aikaa poistua ”palavasta” ajoneuvosta tai he eliminoituvat.
  • Ajoneuvon tuhoutumisen jälkseen, tulee odottaa vähintään 10 minuuttia ennen kuin se saa lähteä tukikohtaan. Kuljettajan on pysyttävä ratissa ja oltava valmis siirtämään ajoneuvoa, mikäli offgame-autolla on tarve päästä ohi.
  • Tuhoutuneen ajoneuvon voi "työntää"/"vetää" asettamalla siirrettävän ja siirtävän ajoneuvon välille vähintään 5m pitkän huomionauhasta tehdyn "vaijerin". Tämän jälkeen autojen kuljettajat sopivat miten autot siirretään. Ajoneuvot saavat siirron aikana liikkua vain kävelyvauhtia eikä ihmisiä saa olla vaarallisissa paikoissa ajoneuvojen läheisyydessä. Ajoneuvoja voi siirtää vain yhden kerrallaan per siirtävä auto.
  • Tuhottuun ajoneuvoon voi ottaa kyytiin tippuneita pelaajia.
  • Tuhotun ajoneuvon voi korjata pioneerimerkillä varustettu pioneeripelaaja, jonka on koskettava auton konepeltiin tai etuosaan(!) 15 minuutin ajan, jonka jälkeen auto on korjattu ja ampuja sekä ajaja voivat jatkaa normaalisti. Seuraava tuhoutuminen tuhoaa auton lopullisesti eikä ole enää korjattavissa eikä ampuja tai ajaja hoidettavissa.
  • Ajoneuvot uudelleensyntyvät tukikohdissaan aina tasalta (xx.00) ja puolelta (xx.30).

Tykistötuli

  • Osapuolilla saattaa olla mahdollisuus saada käyttöönsä rajoitettu määrä tykistötulta ja tykistön savutusta.
  • Tykistötuli tilataan oman johtoportaan kautta pelinjohdolta, joka tulee kuvaamaan tykistötulen äänimerkein. Mahdollisesta kuulon suojaamisesta käsketään erikseen.
  • Pelinjohto määrää, ketkä jalkaväestä eliminoituvat tykistötulessa ja milloin se alkaa sekä loppuu. Tykistötuli vaikuttaa ajoneuvoihin yhden osuman verran. Yhden iskun vaikutusalue on n. 50 x 50 metriä.

Helikopterikuljetus

  • Osapuolilla saattaa olla mahdollisuus saada käyttöönsä rajoitettu helikopterikuljetus, jolla se saa siirrettyä tietyn määrän pelaajia lähes minne tahansa pelialueella.
  • Erikoistilanteissa osapuoli voi tehdä ilmakuljetuksen, jolla se saa rajoitetun määrän ajoneuvoja siirettyä ilmateitse esimerkiksi vihollisen linjojen taakse.
  • Pelaajat kuljetetaan pelinjohdon ja pelaajien omilla ajoneuvoilla offgame-lipuin tiputuspaikkaan.
  • Pelaajat ovat taas mukana pelissä hypättyään ulos ajoneuvosta. Lainassa olleet pelaajien omat ajoneuvot ajavat takaisin tukikohtaansa, jonka jälkeen ne voivat palata peliin.
  • Jos helikopteri tai ilmakuljetus kohdistuu lähelle vihollisen päätukikohtaa, saa vihollisen johto tiedon tästä n. 5 min. sisällä ennen/jälkeen tiputuksen pelinjohdolta riippuen tilanteesta.

Lennokki/UAV/Drone

  • Pelissä offgame- tai ingame-tarkoituksessa kauko-ohjattavaa dronea voivat käyttää niin pelaajat kuin pelinjohto.
  • Pelaajien droneissa tulee olla oman osapuolen värinen merkki laitteen alapuolella ja sekä lennättäjän yhteystiedot.
  • Droneen ei saa vaikuttaa millään tavalla! Yritykset tiputtaa drone johtavat pelistä poistamiseen!
  • Dronen käyttäjän on noudatettava Trafin ohjeita ja Suomen lakeja lennätyksessään. Tietoa lyötyy esimerkiksi https://www.droneinfo.fi/fi -sivustolta.
  • Dronen tuonnista peliin on ilmoitettava pelinjohdolle kuulaportin ilmoittautumisen optioissa sekä oman osapuolen johdolle.

Kommunikointi

  • Pelissä on käytössä pelaajien omia VHF-, UHF- ja PMR446-radioita, joten oman radion tuominen on suositeltavaa.
  • Pelialueen suuruudesta johtuen, myös (halvemman) GSM:n kantaminen mukana niin kommunikointiin, status.ehasa.org seuraamiseen kuin hätätapauksia varten, on suositeltavaa.
  • PMR radiokanavien jako: Keltainen kanavat 1-4, Punainen kanavat 5-8.
  • Vastapuolen PMR kanavien kuuntelu ja häirintä on kielletty.

Hihanauhat

  • Hihanauhoja tulee pitää molemmissa kädessä ja näkyvillä. Ainoastaan ghillie-pukuihin naamioituneet pelaajat voivat pitää hihanauhaa molemmissa jaloissaan.
  • Hihanauhan tulee olla vähintään 3,5 cm leveä, mieluummin jopa 11 cm paremman omien tunnistettavuuden takia, ja kiertää koko käsi. Pelkkä hihanauhan kappale esim. hihataskun velcrossa ei käy!
  • Joukkueenjohtajat, komppanian päälliköt ja pataljoonan komentajat merkitsevät itsensä lisäksi erillisillä merkeillä, jotka pelinjohto jakaa näille henkilöille. Ryhmänjohtajat voivat pitää omaa merkkiään, jota pelinjohto myy ilmoittautumisen yhteydessä ja paikanpäällä

Aseiden lähtönopeudet

  • Normaalit aseet: 1.7 J
  • Konekiväärit: 2 J, tulinopeus maksimissaan 40 kuulaa/sekunnissa
  • Puoliautomaattitarkkuuskiväärit: 2,5 J
  • Raskaat puoliautomaattitarkkuuskiväärit (M82 Barrett ja vastaavan kokoluokan): 3 J
  • Kertatulitarkkuuskiväärit: 4 J
Huomio:
  • Pelissä tulee käyttää biokuulia!
  • Yli 1.7 J aseita käyttävillä tulee olla vara-ase (mieluiten alle 1 J) lähitilanteita varten!
  • Konekiväärien täytyy edustaa ja näyttää joltain oikean elämän kevytkonekivääri tai raskasta konekivääriä (esim. M249, RPK, M60, PKM, MG36, HK21, AUG HBAR, M27, Stoner, Trident LMG). Tarvittaessa asetta on hyvä varustaa esikuviensa mukaisilla lisäosilla kuten rumpulippaalla, etujaloilla, äänenvaimentimilla tai tähtäimillä.
  • Puoliautomaattitarkkuuskiväärien täytyy edustaa jotain oikean elämän tukiasetta (esim. SVD, M14 EBR, SR25) ja olla varustettuna suurentavalla optiikalla (ja tukijaloilla yms.).
  • Pelinjohto suorittaa tukikohdissa ja kentällä pistokronotuksia pelaajan omalla pelikuulalla ja teho lasketaan jouleissa.
  • HPA-aseisiin tulee asentaa pelaajan itse hankkima ja sulkema sinetti. Jos sinettiä ei ole pelin aikana pistotarkastuksen yhteydessä, voi pelinjohto päättää, että kyseisellä aseella ei pelata, ennenkuin siihen on asennettu sinetti.
  • Puoliautomaattitarkkuuskiväärien tarkennukset tärkeysjärjestyksessä:
    1. Aseen tulisi mallintaa oikean elämän puoliautomaattitarkkuuskivääriä (esim. M14, SR25, SVD, SPR jne..)
    2. Ase on varustettava suurentavalla optiikalla, esim. kiikaritähtäin, Acoq, Shortdot.
    3. Aseessa pitkä piippu, kokonaispituudeltaan 16 tuumaa (esim. AR sarjan aseissa). Mikäli piippu on lyhyempi, tulee sitä jatkaa äänenvaimentimella. Muutenkin äänenvaimentimen asentaminen kaikkiin puoliautomaattitarkkuuskivääreihin on suositeltavaa.
    4. Aseessa olisi hyvä olla lisäksi bipodit. Erityisesti niissä aseissa, jotka ovat muuten olemukseltaan liian rynnäkkökiväärihenkisiä (mm. vakiopiipulla+äänenvaimentimella varustettu L85, M4, RK95, AUG…)
    5. Jos olet epävarma, ota kuva aseesta ja laita se [javascript protected email address]

Kuula- ja lipasrajat

  • KK-aseet: rumpu- ja laatikkolippaat ilman kuularajaa tai 100 kuulaa/peruslipas.
  • Puoliautomaatti- ja kertatulitarkkuuskiväärit: 30 kuulaa/lipas.
  • Muut aseet: 100 kuulaa/lipas.
  • Hi-Cap-lippaat sallittu myös muissa kuin KK-aseissa, mutta tällöin niihin ladataan vain 100 kuulaa per lipas.
  • Pelissä tulee käyttää biokuulia!

Offgame

  • Osapuolten tukikohdat on rauhoitettu koko pelin ajan! Vastapuolen tukikohtaan hyökkääminen on kielletty. Status.ehasa.org-kartassa on piirretty suojakehä tukikohtien ympärille, jota ei saa vastapuoli ylittää eikä ampua tukikohta-alueen sisälle. Tukikohdassa olevat pelaajat voivat kyllä ampua suojakehän yli hyökkääjiä kohti.

Muut säännöt

  • Päätä pienemmistä aukoista tai raoista ei saa ampua. Esim. piippu työnnettynä rakennuksissa lautojen välistä. Järki ja herrasmiessäännöt mielessä pitäen tämän säännön kanssa.
  • Sokkona ampuminen on kiellettyä. Pelaajan täytyy aina nähdä mihin piippu osoittaa.
  • Peliin ei voi osallistua päihtyneenä. Päihtyneeksi epäiltyjä voidaan testata. Tämän säännön noudattamatta jättäminen voi johtaa tapahtumasta poistamiseen.